torsdag 15 juli 2010

verkligen.se

Här går det inte att sova!
Åkermarken runt tomten har delvis skördats, och balarna hämtas, närhelst det finns tid. Just nu fanns det tid.
Jag tycker att det gör alldeles detsamma att det skramlar under några nätter. Det skall mycket till innan jag retar upp mig på något så nödvändigt som åkerbruket. Tur att någon fortfarande vill hålla på med steniga och orationella små åkerlappar.
Byar behöver verkligen öppna åkrar, och som minst några rejäla öppna ytor. Jag skulle inte vilja bo med bara en skog som utsikt, även om skogen helst skall finnas rätt nära.
Skog bakom, åker på sidan och framför, kanske kryddad med någon träddunge. Och sedan en sjö som glittrar där framför, och blänker till lite mellan löven i dungen. Det vore rätt trevligt.
Jag skall titta i morgon bitti om allt ligger kvar. Idag glömde jag att se hur det verkligen var. Stapplade hem, blundade och kvicknade sent omsider till, men det var mörkt ute. Redan?
Så lyste en traktor upp en del av en nyskördad åker och några vita balar, och jag funderade lite på hur det skulle kunna se ut när det är som bäst.
Jag jämför i morgon, och då ser jag det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar