söndag 12 september 2010

Höstmörker

Prydnadssaker är inte min starka sida. Jag har problem med sådana.
Skall man kalla det för prydnad, borde det vara något som gör det finare. Som höjer trivsel och stämning. Inte något som kletar ner en miljö och skämmer, i tron att det blir snyggt på grund av något billigt mode.
Jag försöker att vara restriktiv med att ställa ut saker som inte fyller en praktisk funktion. Snarare vill jag ha det avskalat, och hellre en sak för lite än tvärtom. Det kan i och för sig bero på det svåra i att träffa rätt, och då avstår jag hellre. Skräp däremot har jag inte problem med att placera ut, och det kan vara allt sådant som stjäl platsen för snygga saker?
Nu flyttar vi runt ett tiotal små fjuttiga laddningsbara diodlyktor i trädgården. Det finns lika många åsikter som antal lyktor...
Om man bortser från ett behov eller ej, för visst är det mörkt i trädgården, och efter byvägen, så kan jag lätt inse att det går att göra det bra eller mindre bra. De är inte direkt en prydnad i sig, men som tur är så är det bara lyset som syns om kvällarna, och det var väl syftet får jag hoppas.
Men hur var det nu? Ställa i grupper i några rabatter? Vid infarten? Gräsmattan...nej klippning! Under äppelträden?...skugga för solcellen.
Det känns som att man inte skall flytta runt dem varje dag, med tanke på den billiga plastens förmåga att brytas....men jag skulle förvånas om de står på samma plats resten av säsongen. Det var som sagts, flera olika åsikter om dessa ...prydnader.....
Men lyser upp, och dessutom energisnålt, det gör de. Små lysande prickar syns även hos grannarna. Det ser riktigt trevligt ut på håll, och det var det viktigaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar