söndag 15 augusti 2010

Alternativångest

Vi har rullat över till söndag. Visserligen är det för egen del bara sen lördagskväll, men det har vid midnatt, blivit söndagen den 15 augusti. Den 16:e börjar knoget igen.
Intressant.... Blir det sådan full rulle som jag förväntar mig?
Dum fråga! Självklart! Man kan inte vänta sig annat efter denna stiltje.... Självklart skall gasen i botten för att jobba i kapp efter våra sanslösa semesterdagar. Jag tror att det blir väldigt lite tid över till pyssel hemma på gården, så lidren får väl fyllas i pannlampans sken....
Första tanken är inte alltid den bästa, men ibland råkar jag tänka ett snabbt "usch!" när jag funderar på svarta vinbär på hängande grenar, potatislandet, skabbig målning, ogräs på gårdsplanen, nästa års ved som skall huggas och lingonplockning. Ja jäklar...jag kan visst tänka "usch!"?
Korkad inställning.... Jag skall ju, precis som vanligt, inte tänka så snabbt. Och inte klumpa ihop sakerna till en stor klump. Så att man för snabbt slinter till med ett litet snabbt... usch?
Nu funderade jag en stund och då märkte jag att det var jäkligt små bokstäver...
Men det gör inget alls. Inte heller gör det något att det dignar på grenar, att jag kan måla ett hus själv, att potatisen får plats i källaren, eller att jag kan hugga ved med hjälp av en intresserad son, just den dagen han råkar vara som mest intresserad.
Ogräs på gårdsplanen, okej, det gör jag inte mycket åt innan vintern... och lingon hade vi en väldans massa i frysen såg jag nu. Hoppla..får jag inte göra det i år? Det som var så lätt i fjol... bara några rafs i en lingonbrink, och sen fika med sjöutsikt...
En sak i taget! I morgon är det söndag. Jag är ledig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar