tisdag 18 maj 2010

Bara dagdrömmar, så klart

Tisdagar kan vara ena sega rackare. Det är då det kommer reaktioner på det dåliga levernet under helgerna...säger dom som vet. Jag är skeptisk...
Måndag passerar så obemärkt tycker jag, och då borde tisdagsreaktionen bero på något....och det måste helt enkelt vara att man kliver upp för tidigt på måndagen, och blir trött av det...på tisdag. Det är detta som orsakar det hela, inte helgen. Alltså måste vi genast arbeta för en senare uppstigning på måndagar, för då är vi piggare nästa dag. Segtisdagen.
Några brukar att prova med sovmorgon på måndagar, men det funkar ändå bara undantagsvis. Normaltröttheten verkar att hålla i sig till tisdagen om man samtidigt inte sover lite på jobbet under måndagen.
Jag slarvade med måndagssömnen, känner jag. Bäst att ta igen det under morgondagen, vid något lämpligt arbete.

Om man har lite verktyg och grejor i knät, kan det se ut som att man sitter och tittar ner och planerar något, bara man inte snarkar ljudligt, för då blir det svårt. Och om man tippar åt sidan från stolen, och grejorna ramlar i golv, är det bara att falla med. Det kan se ut som att man försökte att fånga dem, eller i varje fall som att plocka upp dem. Jag brukar ofta krypa efter grejor på golvet. Av nu kända, och en del okända orsaker.
Att krypa en stund under arbetsbänken brukar dessutom pigga upp en, jämfört med slött jobb på en stol. Prova.
Bortsett från några småsvackor under dagen idag, tycker jag att det går skapligt. Jag har då inte åkt dit ännu, genom att till exempel sitta och snarka på arbetsplatsen, men det är säkert kaffet som räddar en. Sista timmen kräver en rejäl kopp, för då kommer alltid någon tendens till avstängning. Det blir lufttomt.
En nyttig kopp kaffe, och nyttiga pepparkakor, det gör susen. De blir en kort stund i suset, till utstämplingen, och sedan börjar det om. Hem, och sen kliva upp för tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar