onsdag 19 maj 2010

Vi släpper vädret...

SMHI säger: Sommar! Det var som själva den....Lite vågat, för det går inte att ändra sig sedan. Så är reglerna.
Definitionen är fem dygn med mer än tio graders dygnsmedeltemperatur. Då räknas det som sommar från den första av de dagarna. Och det ändrar man inte på om det så blir snö och drivis i början på juni. Har vi halkat in på sommar så är den här! Bestämt är bestämt!
Det är kanske både bra och dåligt att vara ståndaktig och bestämd? Då tänkte jag närmast på att en påbörjad vinter helt plötsligt kanske övergår i meteorologisk vår strax före jul. Och sedan skall man inte hatta fram och tillbaka, utan har det blivit vår, så skall det vara vår! Om så våren kommer i december.
Men att SMHI säger att vi inte kan backa sommaren tillbaka till vår är lite mysko. Och nu tänkte jag på....att om vi har sommar nu, och det kan jag köpa, så om det blir ett kallt bakslag...så blir det kanske inte ett bakslag enligt SMHI, utan det går framåt istället. Ja...mot höst! Till exempel före midsommar?
Jag skall tänka till lite, om semester och sånt. Nya grepp, ett nytt tänk måste till.
Knepigt väder vi har. Och knepigt att sätta det på papper. Jag tänker inte kolla var gränsen för att det teoretiskt kan få kallas för höst finns. Det borde vara någon gång efter midsommar, för logikens skull, men osvuret är bäst.

Det blir väl varken bättre eller sämre av att kalla det för sommar, sedan man mätt det i minst fem dagar. Sommaren märkte man av själv, från första dagen bara. Live. Sen, om det blir lite vår igen är väl inte helt fel det heller. Det tål vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar