måndag 3 maj 2010

Lynx

Katten strök förbi vid grannens hus i morse vid niotiden. Den smög lugnt iväg uppåt vägen och försvann in i skogen.
Dottern här i huset tittade lite förvånat genom bilrutan, precis när hon skulle starta för att köra till skolan. Det var en riktigt stor gulbrun katt på grannens gräsmatta. Så stor?
Det har varit lodjur på den tomten förut. Då såg vi bara en stor pöl med blod i snön, efter ett slaget rådjur, och släpspår därifrån.
Nu idag var det ingen jakt alls. Bara en snäll, men stor katt som sniffade lite vid husknuten och gick vidare. Mäktigt!

Jag tittar själv det första jag gör varje morgon, först försiktigt, och sedan riktigt glor jag, ut genom fönster i olika riktningar, för att inte missa om det nu skulle finnas något intressant djur där på morgonkulan.
Jag har tyvärr ännu inte sett något av de intressanta rovdjuren på detta naturistiska sätt, men vem vet? Det beteendet kan belönas.
Granndamen kanske ser än konstigare saker från sitt fönster om mornarna....Möjligen ser hon en knäppgök som står och glor mellan badrumsgardiner, helt utan skam i kroppen. Det blir till och med imma på rutan ibland, när det djuriska tar över, och det kanske är tur.

2 kommentarer:

  1. En av mina drömmar är att få se ett Lo i skogen. Har spårat ett antal gånger i otider på dygnet men icke.

    SvaraRadera
  2. Bättre att stanna hemma och titta bara:)
    Vi har även sett bakdelen på ett, en bit in på en liten väg här i närheten förut, men det var bara en skymt.
    Jag har sett ett mycket storväxt, nästan "skäggigt" exemplar vid stenhuggeriet i Lilltjära en gång.
    Vi hann tvärstanna bilen mitt för där det stod, och titta ett tiotal sekunder, på ca 6-7 meters håll, innan det väldigt makligt lömade iväg. Mäktig upplevelse!

    SvaraRadera