torsdag 6 maj 2010

Kvällstjänst

Det är nyttigt med praktiska ämnen i skolan. Till exempel slöjd eller hemkunskap.
I kväll har de ytterligare ett skolämne som verkligen är nyttigt. De är nämligen kommenderade till hotellet för obligatorisk danskväll. Med närvaroplikt.
Det var gnälligt inför detta spektakel. Dans? Onödigt....skämmigt...De hade väl snackat, grabbar emellan, om detta skämmiga och fjantiga fenomen kallad sällskapsdans, efter övningarna tidigare? Säkert.
Men övat har de på skoltid, och jag vet att en kluven yngling både gnällde...och tyckte att det var lite fränt. Han skulle inte erkänna det, ens mot betalning, men jag vet! Det var något speciellt, i den åldern.
Klart att de skall ha en obligatorisk danskväll innan skolan slutar för gott. De måste ju träna på att våga klämma på det motsatta könet, och inte bara på sitt eget.

-Ta chansen, sa jag innan han åkte. Du kommer att känna att det var en bra sak, det här med dans. Det kan du ju fundera på under resan dit...just hur du kan känna på väg hem. Vill du ångra dig sedan, eller våga?
Pang sa det i dörren, och han var redan på väg. Jag tolkar det som att han var bråttom dit, och inte irriterad på mej. Oavsett vilket, kommer det att vara en bra kväll. Jag minns...

Jag minns så väl hur det var, när man var liten och feg. Det var helt enkelt bara att bestämma sig för att våga.
Fasen vad man vågade. Att dansa till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar