fredag 23 januari 2009

En brasa i nutid

Det blev sent. Glömde att elda i pannan, men det måste göras annars är det svalt i morgon och kallt på eftermiddagen. Har stoppat in lite pinnar och papper och medan det tar sig och blir lite hetta , så kan jag ju skriva lite om det.
Om en stund så har hälften av det brunnit upp och det finns en glödbädd i botten. Då går det bra att fylla på med ved, så mycket man får in i pannan. Ackumulatortanken sväljer med lätthet denna brasa, och egentligen nästan en till påfyllning men det blir för sent med det ikväll. Det räcker säkert bra att elda en brasa i morgon eftermiddag eller kommande kväll för det är inte särskilt kallt ute just nu. Ibland är det lite jobbigt med denna vedeldning men det är mest positivt.
Det jobbigaste tycker jag faktiskt är att få färdiga torra veden ner i pannrummet från vedboden. Det tar ju slut titt som tätt. Tar man in lite småskvättar då och då, så tar det slut då och då. Därför försöker jag köra in rejält med ved nån dag och det tar ju bara lite drygt en timme, kanske två, så har man värme inomhus i tre-fyra veckor utan ett besök i vedboden. Nu skall jag fylla på resten i pannan. Paus i skrivandet.
Tillbaka igen. Fem och en halv minut tog det och då fick jag justera till draget lite. Nu tror jag det brinner fint men skall kolla en gång till när jag är klar här.
Måste erkänna att det är lite mysigt med vedeldning inte bara i öppna spisen. Jag har gjort en liten arbetsbänk i pannrummet där jag kan stå och fixa med grejor. Nu fixar jag inte alltför ofta där men det är bra att det finns ett sånt ställe att hålla till på. Lite myshörna är det men oftast rejält ostädad. Vet inte om det är roligt att ha det välstädat där heller. På nåt vis skall det vara lagom rörigt bland såna livsviktiga pinaler. Om man letar nåt som borde finnas där så hittar man, rätt som det var, nåt helt annat och det är inte säkert att det man höll på med var det viktigaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar