onsdag 21 januari 2009

Rubriken jag glömde, det gick lite fort

Jag gillar hemlagad mat. Har aldrig förstått att det är så bekvämt att köpa hem nåt färdigt. Jag har väl heller inte riktigt satt mej in i fördelarna med det. Det skulle ju kunna tänkas att när man hämtar pizzan, får man kanske träffa lite folk, och det är ju jättebra. Men pratar man matlagning då? Kanske mest pizzaprat, vad vet jag.
Ikväll var jag hungrig men inte riktigt sugen på att laga mat. Ingen potatis inne heller. Ner i potatiskällaren och hämtade upp en rejäl kasse med päror, skurade av dem lite snabbt och på med dem på plattan. Men det brukar vara bra med nåt mer än potatis. Dåligt med inspiration efter en titt i kylskåpet. Nere i pannrummet hände inget kulinariskt, och det väntade jag mej inte heller. Men som ni alla förstår, hade jag bara siktat in mej på frysboxen som vanligt.
Du stora gamla hederliga box. Räddare i nöden. Där vändes på matbrödspåsar och ärtor. Obestämd sort bär i påsar, broccoli, det är mums, och kakburkar. Det var bra att jag hittade sådana. Faktiskt låg där en påbörjad förpackning med hamburgare. Det hade jag nog förträngt. Stora pintjälade köttbitar var inget alternativ nu. Men hamburgare är tunnare att tina. Blev lite svettig nu, trots att jag stod på huvudet i frysen.
Det var på väg mot ett litet nederlag då det tippade fram ett litet rosa paket från högersidan. Som om det var ett tecken från självaste svenske kocken, puttade ödet fram ett fyrpack med små ljuvliga laxbitar. Visserligen nere i minus tjugo, men det var inget snack nu! Lax, färsk som fryst, lägges i smörad mediumvarm panna. Lite lime och aningen salt. Stekes lugnt och de är klara innan de är färdiga.
Äts med lite grönt, potatisen som var klar samtidigt, samt rödlök i turkisk yoghurt. Det var min snabbmat när jag var hungrig efter denna dag. Jag tror även att jag minns det i morgon.

4 kommentarer:

  1. gud vilken härlig beskrivning av den vanligaste vardagssysslan i hemmet. lax är ju otroligt gott!

    SvaraRadera
  2. Är du vaken nu. Jag å. Mätt ännu.Jag kan bjuda nån gång.306

    SvaraRadera
  3. Vi får hitta på nåt annat gött åt pappan. Mysigt nu du ?

    SvaraRadera