måndag 26 januari 2009

Helloo

Det går inte att vara bara positiv hela tiden. Kanske inte ens halva tiden. Men det jag försöker göra, och det kanske framgår när jag försöker skriva, är att påminna mej själv, hela tiden, att tänka på positiva saker. Skriver jag positivt, så tänker jag mer positivt och får förhoppningsvis en fin skön känsla av det. Runt runt går förhoppningsvis denna lilla, kan vi kalla den cirkel?
Jag gillar även trekant. ? Helloo! Jag menar, istället för cirkeln nyss kan vi rita en trekant, sak samma. Skriv orden: HANDLING, KÄNSLA och TANKE på triangelns sidor. Vår dator däruppe lär sig mycket av detta. Gör en bra handling, så får man en bra känsla. Som väcker bra tankar. Som skapar fler bra handlingar osv. Gör man lite tokigt går det lika fort åt fel håll. Tyvärr negativt liksom.
Och den jädrans datorhjärnan programmerar sig själv så bra. I varje fall i teorin. Jag försöker varje dag påminna mej denna figur, positiv spiral, cirkel eller helst, trekanten som jag gillar. Problemet är väl mest att datorn min är rätt trött och har kanske inte defragmenterats riktigt. Men jag jobbar på det.
Jag har gett mej sjutton på att hålla mej någorlunda uppe, fast jag vet att det kommer svackor periodvis i livet. Jag kommer inte heller att orka stå emot varje stund, men jag försöker förbättra oddsen själv.
Det krävs kanske lite småtrix för att fixa det bättre. Genom att fixa och trixa med tankar och beteenden så har man, egentligen utan ansträngning, kommit upp en par pinnhål. Det blir faktiskt roligare, fast man står mitt i skiten oftast. Det är absolut bäst när man orkar tänka positivt, och ja, det går faktiskt att klämma fram en liten positiv tanke om en riktig skitstövel. Då har man på nåt vis höjt sej över denna eländiga människa.
Och nu ändrar jag mej direkt och säger, i positiv anda. Det finns inga skitstövlar, utan det är bara skodon som varit nere i skit och elände och dyngat ner sig. Kanske skall försöka dra upp dem lite. Om dom vill.
Är det inte slut på pekpinnarna än? Se tidigare kapitel. Va trötta ni måste bli på mej.
Men det kan vara positivt att vara trött ibland, och nu skall vi reda ut d.......

4 kommentarer:

  1. Fast det känns att snart har jag tänkt så att männen i vita rockarna kanske kommer och hämtar.

    SvaraRadera
  2. vad duktig du är på att beskriva känslor!

    SvaraRadera
  3. Ja men jag är ju så väldigt romantisk av mej. Nästan jämt.

    SvaraRadera