lördag 14 november 2009

Det var en rolig buss

Jag måste ändra mej! Självklart så kan jag ändra mej, och det utan prestige. Tidigare har jag påstått att vi troligen har Sveriges bästa spelmanslag, inte bandylaget ännu...utan spelmanslag. Folkmusik och sånt, ni vet?...fan, Hälsingar borde veta....
Jag måste erkänna att jag låg för lågt i bedömningen. De är Nordens bästa spelmanslag. Titeln bärgades ikväll i Nordiska mästerskapen för spelmanslag. Enligt rapporten nyss från en glad dotter var det en knapp kämpaseger mot gediget motstånd.
Själv tror jag att man vinner tävlingen på grund av ungdomligt oförstånd, gråskallarnas mode och yttre förutsättningar, samt ledarnas brist på gränsdragningar och omdöme. Jag gissar att taktiken var det vi vanligtvis kallar kaos. Det kan bli en bra kombination om man dessutom är en samling begåvade musiker.
Just detta att ha roligt, spänna bågen och andra strängar hårt, och sedan att släppa alla hämningar är vinnande. Och de är minst tre generationer tillsammans som trissar varandra till att verkligen ösa! Det är kanske då det blir fullt ös, drag, rock och inte knätofsar av det.
Bollnäsbygdens Spelmanslag saknar helt knätofsar. Men de har elgitarr, trollkarl och rökmaskin. Och reser smidigt runt i Sveriges land på bejublade turnéer och dansspelningar. Får jag lov?

2 kommentarer: