lördag 21 november 2009

Kvällschoklad

Uppe igen, och locket på! Jag är väl inte tyst ändå, för det gäller bara brunnslocket. Nu på kvällssidan är vattnet på igen, efter slanglagning, kalkfilterservice och byte av bottenventilen.
Det är ett jäkla kladdgöra när man skall arbeta nere i en djup vattenbrunn. Var man än vänder rumpan, axlarna och skallen så är det kladdigt och blött. Brungrått kladd efter år av vatten som sakta trängen in via porer och skarvar och avsätter. Och de som har mer utstående kroppsdelar än jag skulle jag vilja skåda efter en sådan operation.
Och snacka om torrt i brunnen! Vi behöver höja pH:t en aning och kalk skyddar även rör lite extra så därav en tunna med sådant, och med bottenventil i mitten. När vi slangade ner krossad kalksten i filtertunnan på botten var det inte ett uns av fukt i luften därnere. Det var mer som att brottas i en mjölsäck. Jag vann, och sedan var det bara att skruva dit en koppling och titta sig i spegeln....
Choklad var vad som kom ur kranarna nyss när jag startat upp systemet, men nu kan vi i varje fall göra både det ena och det andra, för toan är i funktion igen. Snart har vi tillbaka det fina klara och goda vatten vi alltid har i den brunnen. Den som aldrig sinat ens i värsta torkan.
Det är bara att spola ur systemet vartefter nivån ökar i brunnen för att få rent i alla rör. Bara det inte blir något bortglömd blindtarm med skämt lortvatten? Om jag funderar på det en stund, så kanske det klarnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar