söndag 1 november 2009

Huvudurled

Det är rätt så mycket att hålla reda på inför körkortsproven. Lastförankring, registreringsbesiktning, kultryck, och dubbdäcksdatum osv. Hon är inne på den tekniska biten nu och det har inte direkt med vanlig rattning att göra, men det är saker som likväl måste kunnas inför teoriprovet. Jag tycker att det är rätt intressant, och det märks att det är bra att repetera, och att lära sig alla nyheter som kommit de senaste...34 åren. Ajsan, det var så länge sedan..
Just nu är det bara att bita ihop och nöta på i boken och vid datorn. Åtta övningsprov skall hon få godkända inför riktiga provet, och det tar sin tid, och kräver en del energi.

Själv tycker jag inte om alla frågor eftersom det finns en del öppningar för feltolkningar. Det är inte så knivskarpa gränser i frågorna vad gäller de faktorer som ställs upp, och då blir jag irriterad på många formuleringar som kan tolkas på alternativa sätt. ...Jag och mitt kritiska tänkande! Överdrivet...för det går inte att vara så definitiv jämt, och allra minst i trafiken.
Skulle man köra efter glasklara regler enbart så smällde det snabbt. Alla kan inte det och ingen kan det alltid. Jag tror på att köra efter de luddiga försiktighetsreglerna, som en slags teoretisk krockkudde, och inse att jag kan göra misstag själv. Alltså kan andra göra misstag med....och det visste jag sedan länge, men detta med mej själv kom in lite senare.
Numer anser jag att man inte kan vara en bättre bilförare än genomsnittet om man inte då kör försiktigare än genomsnittet. Låter det fel? Ja, visst kan det finnas många definitioner på sådant, men det är lite av min filosofi. Jag har inte bråttom på vägen, med andra ord, men därmed är jag ingen självutnämnd mästare i säkerhet...
Leka rallyförare, det gör jag ofta på de platser som passar, och jag brukar inte alltid berätta efteråt hur tuff, eller hur barnslig den träningen var...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar