lördag 31 oktober 2009

Multiutrymme

Schwapp! Tre hugg med vedyxan i pannrummet, och ner med delarna bara. Så blev den djupfrysta laxen delad så att den fick plats i kastrullen. Pang tjoff på huggkubben så att fiskfjällen yr. Praktiskt.
Jag lagar inte mat i pannrummet ännu, men annars händer mycket där. Slöjd, sko och klädtorkning, målning, limning, lagning av grejor, lödning, rakning och frisering...jag själv alltså. Mycket bra rum med andra ord. Jag har till och med försökt att elda lite där, och det gick alldeles utmärkt. Vilket rum!
Laxen blev som vanligt. Eländigt god. Mättande och nyttig, med rödlökssås och kaviarkulor. Nu återstår det onyttiga, men nödvändiga: Efterrätt som juniorkocken fixat. Någon panacottaliknande historia. Livsfarligt nödvändigt.

2 kommentarer:

  1. Oj oj vad gott det lät. Tänk vad bra man ska må när man ligger där på sängen, inför sin sista vila, när man tänker på allt gott man ätit i livet. Jag kommer då vara nöjd, det vet jag!

    Och appropå det där mycket fiffiga rummet. Funderar på om jag inte skulle ta och fixa en fotölj dit in. Då kan gubben sitta där på sina lediga timmar och bara njuta av att se hur maskinen går. Bara suga in den söta doften av nybränd pellets. Vad bra han ska må då!

    SvaraRadera
  2. Men kom ihåg att man kan göra en massa nytta där under tiden i fåtöljen. Självklart så skall han utnyttjas när han mår så bra.

    SvaraRadera