söndag 11 oktober 2009

Bakom gardiner

Ingen fara på taket. Vi kom hem från äppelpallningen utan att torska. Och skulle det bli någon utredning om det så klarar jag mej bra tror jag. Den skyldige finns ju på kort, och det är inte jag. Varför tror ni jag knäppte det annars:)
Okej, det var min idé med pallningen, och jag kanske inte skall skylla på sonen efteråt. Han var dessutom duktig i köket, utom när det skulle diskas efteråt. Men att skära äpplen till koket och att mata i passerkvarnen, det funkar. Och att äta äppelmos! Och att äta det mesta som ställs på bordet egentligen. Åt jag så mycket i den åldern? Jag tvivlar...
Drygt tio kg fint äppelmos blev det och några liter saft av resterna i kitteln. Nu tror jag det är klart med sådant köksarbete för den här hösten. Jag kommer inte på något mer att mosa till eller safta in nu. Det skall vara rönnbär då, eller nypon....men...
En gång försökte vi att göra nyponpuré, och självklart i samma maskin som alltid, passerkvarnen. Men när sen nyponsoppan kokades av denna puré så visade det sig att vi tillverkat en maträtt med inbyggt klipulver. Det kliade vasst i halsen efteråt och det misstaget gjorde vi inte om, även om det annars smakade fantastiskt. Alltså: Frön måste tas ur nypon manuellt före, och då sa vi: Glöm det! Maskin.....annars får det vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar