lördag 10 oktober 2009

Tjuvar i farten

Jag håller koll på grannarna. Inte för att de är särskillt skurkaktiga, utan för att jag själv är det.
Nu åkte närmaste grannen bort såg jag, och eftersom det såg ut som att hon blir borta en stund så skall jag genast passa på att gå dit och palla en försvarlig mängd med äpplen. Hon använder säkert bara lite av äpplena och det märks nog inte om vi tar en del, eftersom träden dignar av frukt. Själva har vi inte ett enda äpple i år, eftersom det var ett så otroligt bra år i fjol. I år vilade de träden helt och satsade bara på bladverket.
Jag skall försöka förmå sonen att hjälpa till. Han kanske både gillar att palla och att köra processorn. Det skall bara bli mos av alltihop och då skall det vara maskiner till det. Grabbar och maskiner...då blir det mycket mosat! Och fort skall det gå, och kladdigt blir det, men bra till pannkakorna.
Burkar! Har vi burkar? Det eviga dilemmat att det måste förvaras i något. Måste kolla det först. Det brukar ju bli så stora mängder när jag drar i gång nåt liknande projekt. Är det typiskt karlar, att det inte skall småfjuttas med nåt sådant, eller är det bara för att visa sig lite produktiv i hushållet? Möjligen kan jag erkänna lite av båda alternativen...
Jag kommer i sådana här sammanhang hela tiden att tänka på en barnbok som jag, om jag inte minns fel, heter Sylt. Den handlar om en pappa och hans plommon. Det finns även en familj med i bilden men de är nog med mest för att någon skall bli drabbad av eländet. En bok som på pricken pekar på detta med att inte småfjutta när det skall tas reda på råvaror från naturen.
Mycket träffande historia, och som sagt, på pricken tycker jag. Den rekommenderas starkt, till alla vuxna. Jag har läst den flera gånger för mej själv, alltså utan att ungarna varit med..
Nu skall jag leta mitt kamoflage. Och stora lådor. Och en vagn. Och sonen.

(Jag var tvungen att leta fram den härliga boken, och där står det så fina ord: "-Er far har konsten i blodet, sa fru Berg. Han är syltens Picasso."......sån läsning stärker en i ens forskning.)

3 kommentarer:

  1. Äppelsylt, de vore väl något att testa ;-)

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt det låter! Äppelsylt är så gott! Hoppas att vi båda får lite egna nästa år, annars finns det risk för att även jag går det kriminella vägen till mötes...

    Måste nästan läsa den där boken. Det lät toppen. Och på pricken - tänker på min far :)

    SvaraRadera
  3. Men det blir bara MOS av äpplen! Varianten måste också bli MOS,( med lite bitar i). En gång till:Boken är så träffande, om en far som känner sej lite ..onyttig, men som hittar sin grej när plommonen mognar och han skall sköta hushållet en period.Då finns det visst ingen hejd:)Därav det här med att kolla av burkar...

    SvaraRadera