onsdag 14 oktober 2009

Fem diagonalt fyra radialt

Påminn mej att jag måste ta itu med den annalkande vintern! Jag borde ha bytt till vinterdäck nu, men inte har det blivit av. I morgon måste jag göra det, för på fredag kan det vara vinter på riktigt. Troligen bara regn och blåst, men vem vet. Jag tror på lite snö.
Jag blir aldrig överraskad av halkan, och det är aldrig så att jag drar iväg och upptäcker det med en lömsk sladd helt oförhappandes, utan det är med i tankarna hela senhösten. Och visst kan jag sladda, det är inte kemiskt rent på detta, för sånt kan vara roande i rätt miljö. Trots min övriga mognad...
Däremot är jag inte informerad i förväg när det skall ske, när vädret vill göra vinter. Det är svårare att veta. Och eftersom jag inte gör bytet efter datumstämpeln, så blir det ofta sent gjort. Men överraskande halka? Nej.

Att jag inte kör dubbat i månader före kan bero på flera saker.
Jag vill inte slita på vägarna?
Eller troligare, inte på dubbdäcken?
Eller så vill jag inte ta av mina...förhållandevis fräna gamla sommaralufälgar?
Eller troligare, jag har så fula fälgsidor på vintern så Bengan kan kräkas åt dem?

Ja, vad kan vara orsaken till att jag väntar med bytet?
I morgon får jag i alla fall testa hur det funkar med magen:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar