lördag 7 november 2009

Kokosnötter!

Undrar om det var väder idag med. Jag har inte kollat riktigt. Innedag, återhämtning, The holy grail och föda är viktigare än aktiviteter med kroppen just nu. Det har rörts på denna kropp så att det räcker under de sista veckornas jobb. Men jag orkar skratta åt kokosnötterna på film. Ride on!
Påpiggade kocken gjorde senare idag rejäl föda i storkastrull, med allt i ett. Rotfrukter, kryddor, korvbitar och hackat rökt kött. Kokt i samma stora kastrull till en lagom grötig gryta. Basmat för kroppsarbetare och löst folk, ungefär som stuv. Se tidigare kapitel. Sådan mat som gärna tas i flera portioner...extra...

Jag hittade en sats med bortglömda nya stämjärn i en påse hängande på en krok i pannrummet. Sådant gläder mej. Alltså borde jag ha tänkt att slöjda något eftersom jag köpte dem...men vad?
Jag skall, medan jag funderar på det, ta och tillverka en bra och väl balanserad träklubba passande till stämjärnen, eftersom den nuvarande inte är riktigt anpassad. Jag använder förresten aldrig en vanlig hammare till stämjärnsslöjd. Det är ungefär som att jag skulle ta ketchup på varmkorv. Otänkbart!
Det går så mycket bättre med en rund träklubba. Alltså verkligen rund, men inte som en boll...eller kokosnöt..men svarvad i ett stycke av ett hårt träslag. Rund som en....vanlig gammal flaska ungefär, och handtaget, det är flaskhalsen. Det kanske var svårt att förklara den saken, men på den ledden är det.

Alltså så kan man sammanfatta detta på något sätt? Tex detta med att använda en stekpanna istället för en hammare om man nu bommar, eller fel verktyg i allmänhet i tron att det underlättar något.
En rund lagom avvägd klubba träffar snällt och fint, utan att skada, ett annat verktyg. På samma sätt, och gång på gång lika, för bästa resultat. Den rundade ytan möter det andra på samma sätt oavsett hur man vrider den, i motsats till en plan yta som lättare blir fel vinklad. Det var visst här som det parallella resonemanget skulle komma in...och övriga exempel och jämförelser med världens kontaktytor, men det får räcka så...
Kokosnötter är bra när man rider. Stekpannor skall stå på en het spisplatta. Inte dunkas med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar