fredag 13 november 2009

Tid i tid och otid

Hembrännaren står på för fullt och producerar. Den här satsen räcker ett par dagar. Till Söndag säkert. Om den inte flyger i luften före vill säga. Ibland funderar man på hur det kan bli när man kokar för häftigt i en sådan mackapär.
Det är torrt och fint i luften och värmen i acctanken räcker mer än ett dygn vid sådana här temperaturer. Det är rätt bekvämt att inte behöva passa eldningen titt som tätt. En gång om dygnet, som mest, behöver jag brasa på. Och så bör jag sota själv i pannan en gång i veckan om jag är seriös och energisnål. Ibland är jag det, och jag tror att det infaller en sådan impuls i morgon. Typisk lördagsimpuls förresten.
-Jaha, idag är det Lördag, mina barn. Då sotar pappa pannan! Det brukar man göra varje Lördag, om man värmer sitt hus med fastbränsle. Kvart över tio bör det ske, för då blir resultatet som bäst!...?
Sånt folk finns säkert som har speciella tider för liknande sysslor. Jag kan tänka mej helgstädning på Söndagar efter lunch. Då tar man ju upp det mesta av helgens skräp och får det fint sen hela veckan.
-Fredagshandlingen, den gör vi klockan halv fem..på Torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar