torsdag 19 november 2009

Får vatten i backen?

Visst får vi vatten i backen, och i stora mängder, men jag menar att just vattnet fått i backen.. Inte marken, utan växeln bakåt. Det är in och vänder i hydroforen, sen backar det ut igen i smyg.
Men jag har nog märkt det för jag hör att pumpen startar omotiverat i smyg. Och nålen på mätaren darrar, och tvekar. Sen bär det av neråt. Inte så fort för all del, men alldeles tillräckligt fort för att jag skall inse att det är problem på gång. Någonting därute och därnere håller inte tätt, så är det bara. Sugslang, skarvkoppling eller bottenventil? Där är punkan, men vilket, det återstår att upptäcka.
Och upptäckten kommer att ske efter det att en sex meters brunn pumpats nästan torr, alltså ända ner till botten. Om det nu är möjligt i denna plaskvinterhöst. Det är frågan det? I en brunn som ger sådana mängder med vatten hela tiden under en torrsommar. En sänkpump klarar det kanske lätt, men det kan vara tidsödande och kallt där nere på slutet, och man kanske tappar sugen....
Det blir intressant att se hur det är nere i djupet på brunnen vi grävde under vissa besvär. Jag skall även städa bottnen och fylla på ett kalkmaterial i stora filtertunnan som står där nere. Det skulle jag ha gjort redan tidigare, men då var det inget som var trasigt och skulle åtgärdas. Nu är det bara att göra´t.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar