onsdag 11 november 2009

Tresexkant

Jag har fler än en gång beskrivit min syn på hur bra det kan vara att använda en symbol som hjälp i sitt vardagliga tänkande. En positiv symbol som håller ens fokus på rätt sak, och hjälper en att tänka positivt.
Jag gjorde mej en bild av en trekant, ritad på en gul postitlapp, och som bestod av tre ord skrivna på var sin sida. Numer tänker jag mej den alltid på en gul lapp, lustigt nog. Orden är tanke, handling och känsla. Egentligen heter den triangeln den kognitiva triangeln, men det låter konstigt och högtravande. Skit samma vad den heter, men bra är den, om man bara kommer ihåg den och samtidigt använder den positivt.
Den beskriver bara vad som händer i en när man just praktiserat något av de tre begreppen i figuren. Man tänker en tanke och handlar därefter, och man känner en känsla strax efter. Förhoppningsvis en positiv sådan, som genererar en positiv tanke......Bra va? Jag måste påminna mej om den ibland, och nu när jag skrev detta så blev det lite gult på en fläck i minnet. Post it!
Sexkant är även det en bra form. Jag får titt som tätt skruva lös termostaterna på några av värmeelementen och smörja upp den lilla kärvande pinne som skall reglera ventilen på elementen. Det funkar inte riktigt bra hela tiden men bara jag hittar den passande sexkantnyckeln så går det på ett par minuter. Värre än så är det inte. Och den här gången provade jag lite fett anpassad till båtmotorer. De är ju ofta i det "våta elementetet" så det kan säkert funka en längre tid på ett vattenelement....
Finns det förresten några bra ordvitsar att låna eller hyra? Finns det kanske någon bra ordvits över huvud taget? Jag kör på med de som finns tillgängliga så länge, men det har diskuterats om inte det finns nån terapi eller särskilt program för att bota det här med ordvitsar. Åke, den gamle räven borde veta...Mästaren! Vi plågades ju båda av detta. Sa vi i alla fall....Var anmäler man sej?

6 kommentarer:

  1. ja den där trekanten är ju väldigt bra att ha i tankarna :)

    SvaraRadera
  2. Jag glömmer själv bort att tänka "bra" titt som tätt. Och då märker jag senare att det faktiskt har betydelse, då negativt. Gnällspiken visar sig.Därför påminner jag om min bästa grej!
    "Tresex" var förresten Bollnäs bryggeris riksberömda mellanöl som kunde skapa lite orgier på den tiden...

    SvaraRadera
  3. Vad är du ute efter för ordvitsar? Typ såna som
    "Katt åt tumstock, blev mätt"

    SvaraRadera
  4. Tyvärr så slänger man ur sig väl mycket sånt, men faktiskt med en del självironi. Gamla kollegan Åke och jag drev med oss själva en hel del på gamla jobbet. "Giraff åt stol, satt i halsen". Den verkar rätt dum..

    SvaraRadera
  5. hahaha satt i halsen. det är så lågt att man bara vill skrika!

    SvaraRadera
  6. Dom sämsta är ju dom bästa, såklart:)
    Biljard, en kul sport...

    SvaraRadera