onsdag 30 december 2009

Bygga en dag

Jag var tvungen att titta två gånger på digitaltermometern nyss. Jodå, det var 21 grader både inne och ute. Normalt på båda ställen med andra ord.
Nu skulle det sitta som en fläskläpp med ett vinterbad. Jag kollar i morgon om jag har bränsle hemma till sågen, för då kan jag såga upp is. Friskt och skönt skall det bli. Det kanske är 26 i morgon? Vem vet.
Att rulla sig naken i kall snö är mycket värre än att bada isvak. Det bränner som eld och är inte att rekommendera. Nej, nollgradigt vatten är det bästa. Det blir bra.
Eller så kan man skotta ihop av den myckna snön och gräva ut en bivack? Ishotell och sådan lyx kan få vara när det går att bygga eget hemma. Där borde det gå att tillbringa en natt, bara för att bevisa något. Eller bara just för att det går.
Eller skall man kanske gjuta lite betong?

Fler korkade idéer? Nej, det får vara bra för idag.

Möjligen skall jag i morgon ta upp några isblock ur sjön och förhoppningsvis göra några snygga islyktor. Resten var fria fantasier. Jag har inte ens en bastu och då badar en normal man inte vinterbad.
Det verkar som att jag har tröttnat på stugvärmen? Nej, inte så, men det är rejäl brist på anledningar till att vara ute i kylan. Egentligen borde jag ju inte klaga på detta faktum.
Vem fan har sagt att jag klagar!? Själv tyckte jag att jag verkade nöjd bara.

2 kommentarer:

  1. Snöbad när man bastar är helt okey, riktigt skönt faktiskt. Men bada i en vak, nej tack. Skulle nog inte ens tänka tanken.

    SvaraRadera
  2. Har nog min åsikt klar. Kall, menar KALL snö bränner som eld! Vid rejäl förvärme går isvatten rätt obemärkt förbi.
    Men jag är verkligen ingen som är expert och gör sådant varje år, nej då.

    SvaraRadera