lördag 19 december 2009

Grannens gran står grön och grann i stugan, trallallalla

Lite närmare inpå, kanske rentav så sent som dagen före julafton måste det bestämmas om julgranen skall köpas, eller om det duger med en stu... som man hämtat själv.
Jag brukar fråga om lov såklart, eller så har någon annan en gran över. Men då frågar man inte så ingående om ursprungsland och liknande.
Jag är inte alls noga med utseendet på granen. Den ser alltid rätt trevlig ut i sitt hörn när det är julaftonsmorgon. I fjol var den dock så gles på de flesta ställen så jag borrade i ett antal grenar till. De grenarna barrade i mellandagarna, men det var lätt att ta ut den vid Knut. Det var bara att dra ut grenarna ur hålen och stoppa i en kartong och sen dammsuga barren på golvet. Stammen torkade jag till ved i pannrummet.
Men jag vill minnas att några grenar lossnade i rumsvärmen och en satt helt upp och ner. Men fin var den, med glitter och ljus. En helt normal julgran, med mycket barr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar