måndag 14 december 2009

Länkarna

Låt det snöa! Jag har snökedjor liggande i skuffen. Ja, inte just nu, men jag lägger väl in dem nu när snön kommer och sedan tar jag ut dem någon gång framåt midsommar som vanligt. Vid vårstädningen...
Jag har två par snökedjor. Jag vet att det är svårt att spänna dit dubbla, men det ena paret kom med på köpet en gång och ligger som reserv i ett skåp. Det är bra att veta att det rätt säkert går att ta sig från skogen, eller från byn även om det är oplogat och snöstorm.
Visserligen går det för det mesta att ta sig uppför våra rätt branta backar men ibland har det varit omöjligt med aldrig så bra däck. Men då spänner jag fast länkarna och skramlar iväg genom snön eller på glansisen. Durrr! Man somnar inte vid ratten.
När det var blankt som en spegel överallt en vintermorgon efter regn, och grannen låg i diket och brummade, gick jag ut och kände på det. Jag fick krypa över gårdsplanen i motlutet till garaget för det gick inte att gå! Man gled tillbaka ner mot gräsmattan på fötterna bara.
Jag drog upp grannen på vägen hur lätt som helst med hjälp av kedjorna, men med vissa problem med att få det att ta styrning såklart, och körde sen in hemma. Jag hann bara ta en kopp och sätta mej vid köksbordet då jag såg grannens bil, med granne i, fara de knappa 40 metrarna rätt ut på närmaste åker.
Den gången lämnade han bilen, och gick rätt över åkern och hem. På vägen ville han väl inte krypa kan tänka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar