torsdag 10 december 2009

Halv meter per dag

Korvmojen vid hörnet av den beryktade medborgarplatsen Brotorget är väl värd ett besök. Trevligare korvgubbe finns inte, och ni som känner till honom behöver inte läsa mer. Ni vet vad jag skall skriva.
Jag har inte märkt av en enda gång att det funnits det minsta tecken på en dålig dag, eller en gnutta av lite sämre humör eller trötthet. Hur fasen kan man dag ut och dag in vara så trevlig och glad?
Hans bekanta röst och tonfall känns igen direkt om man råkar möta honom i något annat sammanhang. Om han öppnar truten i något sammanhang på något annat ställe beställer jag av misstag genast en långkorv med Jonnys.
Det är en fruktansvärd längd på den korven om dagsformen är rätt. Och vad ynkliga bröden ser ut. Jag måste komma ihåg att mäta när det ser ut som att det är rekord på gång. Ja, det skall jag.
De kostade länge 15 kronor, med bröd, och jag min korkskalle sa nöjd och belåten med en sådan långkorv i näven: -Härligt! Du är för billig. Höj priset!
Och nästa gång som jag slank förbi...och bara råkade köpa en sådan, kostade den följdaktligen 17 spänn. Än sen då? Det är fortfarande för billigt, men nu håller jag truten och bara tuggar. Och man kan ju prata om annat än prishöjningar och elände

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar