måndag 7 december 2009

Jag är positiv!

Polisen stod parkerad där vid husväggen när vi kom, för ikväll var det allvar.
I kväll var det inte tomt i aulan när det skulle informeras om droger och situationen i staden.
Var det någon som vaknade till och rös? Som blev uppgiven? Höll för öronen? Blev desperat kamplysten? Ville slå någon langare blodig? Var det någon som tänkte: Vad var det jag sa! Eller som tänkte: Fan vad vi måste jobba!
Jag hoppas att man tänker, för det är det viktiga. Jag hoppas däremot att ingen kastar skit på någon annan aktör, som tex. polis, skola eller föräldrar, utan det måste bara gå åt samma håll helt enkelt. Det är allvar!
"-Är det fest så är det troligare att det finns ghb där än att det inte finns". Ett konstaterande av flera parter ikväll. "-Och pillren går som en raket bara, rätt upp"
Man kan inte gömma sej bakom sina egna "skötsamma" ungar och tro, eller hävda att det är andra som skall dra sitt strå till stacken. Begära att andra som har ungar mer ute i svängen skall delta i samma eller större omfattning. Det kanske bara är just deras oförmåga, okunskap, eller...bara ren otur som ger dem problemen, eller förhindrar den förälderns medverkan.
Okunskap eller lathet. Eller otur. Skit samma, men nu måste alla med! Det är inte klokt vad mycket skit, grupptryck och drogtolerans det finns nu.
Kom ner på stan vid åttatiden på fredag kväll då nattvandrarna har öppet hus. Det vore ett bra tillfälle att hänga med och se hur det är när det är grundskoledisco. Vandra med en stund på kvällen bara. Kolla och se lite ur andra vinklar, tex hur ens barns kompisar har det på festen kanske? Det kan ge en fingervisning...
Då har man fått sett det lilla sjöslaget, och glest med spyor och några småglin som dragit i sej nån kork ghb bara...
Men gymnasiediskot veckan efter....Vågar man göra samma sak då? Hänga runt Tranan som förälder. Menar vuxen! Vågar man visa att man är vuxen, och bryr sej och bråkar. Och lägger sej i så att de skäms för en, vågar man det?
Jag tror att man inte vågar se hur jävla eländigt stökigt, livsfarligt och jag säger, äckligt det är sådana kvällar. Fina ungdomar, ute på en äcklig fest. Skall de behöva ha det så? Jag tycker bara att de skall ha bra fester, det önskar jag dem.
Nu var jag positiv igen! Fan också vad det är svårt, men ungdomarna är det faktiskt inget större fel på från början.

2 kommentarer:

  1. Bra tyckt och tänkt.
    Mycket kloka ord sägs men hålkler fullständigt med om att det är handling som gäller.

    SvaraRadera
  2. DET ÄR MYCKET NU!
    Tänk om många lyfte röven! Och jobbade aktivt!

    Vi måste skapa ett grupptryck bland ungdomarna som verkar åt andra hållet på nåt jäkla sätt. Det är inte lätt, men det gör stor verkan bevisligen detta grupptryck.

    SvaraRadera