onsdag 16 december 2009

En dag, många steg

De senaste dagarna har jag ägnat mej mest åt avbrott. Hackiga avbrott i verksamheten. Ända ner i skorna.
Mina kängsnören ser ut att ha klippts ur en basketkorg. Knut på knut. Men jag hittade inte påsen med skoband förra dagen. Nya och många begagnade skosnören i en röd påse. Någonstans.
Någonstans i ett rörigt städskåp var den påsen gömd. Jag ser alltså i röran från påsen att jag har återvunnit även skosnören....Gamla fina skosnören skall man dras med så långt det går. De kanske håller en säsong till, kompletterade med lite knutar? Nu skall det trasslas upp och paras ihop. Kanske jag får till några användbara längder till tre par vinterskor som saknar snörning.
Läderskor är det som gäller för mej och skorna håller minst femton par snören om man smörjer dem rätt. Ofta och rikligt skall det vara och bäst är att värma in fettet med hårtorken. En bra sydd sko av läder är i det närmaste vattentät om den är smord med bra fett.
Det är inte säkert att det från skoaffären är bästa medlet. Det finns lokalkokerier med stora billiga burkar, och de kan säljas på tex sportaffären. "Till skor, fotbollar och seldon m.m." står det på min burk.
Det luktar lite ovant för vissa, men jag tycker att det luktar sko. Och det är bättre doft på utsidan än från insidan. Där döljer inte någonting i denna värld stanken efter en arbetssam fot i vinterstrumpor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar