onsdag 14 april 2010

10 liter svagdricka

Det är ett förbaskat oljud i naturen! Fåglar av alla de slag försöker att hävda sig med alla medel.
Jag tror bestämt att jag hörde en rördrom, bortåt vassviken i änden på sjön, men det var omöjligt att urskilja lätet med absolut säkerhet. Jag får försöka att lyssna mer en annan gång. Men när skall det bli tystare? När han gett upp försöken att locka till sig sin dam? Då har ju halva sommaren gått.
Ursäkta fåglarna, och ursäkta Drommen. Du är ju en fågel du med även om du, din luns, klafsar runt, hela tiden osynlig i vassviken. Jag gillar verkligen de udda vårljuden, liksom de vanliga.
Rördrommens konstiga läte kan lättast liknas vid det ljud som uppstår när man blåser i en stor gammal svagdricksflaska. En större luftstöt, och sedan bör man andas en stund mellan.
Det jag funderar på är hur fågeln är byggd för att få till det knepiga lätet. Stora lungor och rejäl näbb borde hjälpa. Eller en stor flaska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar