torsdag 29 april 2010

Smånöjd, faktiskt

Han åkte mot musikskolan på moppen, och var nästan framme, då bakdäcket blev platt. Telefonsamtalet till mej kom omgående, eftersom det ju gällde mopeden...och jag kunde smidigt slinka in på moppebutiken på väg hem, för att köpa en ny slang.
Med en från garaget välförsedd bil, rullade jag ända in på gården vid musikskolan, eller snarare in på gångvägen till biblioteket, där moppen stod parkerad. Där började jag genast att skruva lös hjulet efter att ha ställt under en pall.
Jag skulle helst laga på plats, även om det hade sina finesser. Jag stod ju och skruvade bort ett bakhjul med vidhängande lås. Pinsamt om någon ordningsmakt slog till...
Ordningsmakten kom. Tittade. Och jag förklarade.
Bäst att göra det så trovärdigt som möjligt, tänkte jag, och det gick ganska bra. Jag fick till och med hjälp med att rätta till pallningen, men sedan fick jag klara mej själv. Ordningsmakten hade bråttom till kaffet.

Sonen anslöt efter en stund, från musikevenemanget, och vi gjorde färdigt. Monterade med svettiga pannor klart, pumpade med den medhavda kompressorn, och kollade sträckningen. Det var bara att åka.
Jag såg från min bil att hjulet inte blev cirkelrunt. En oval hemfärd blev det, men huvudsaken var att den hemfärden blev av.
Väl hemma släppte vi ur luften, snurrade däcket ett halvt varv på fälgen, och problemet var löst. De små felen i fälg och däck tog ut varandra. Så enkelt det kan vara, när det är mer än en det är fel på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar