onsdag 28 april 2010

Ost och kex

En macka till frukostkaffet var morgon, innan resan till jobbet, och några dubbelmackor i matsäcken. Standardiserat, för att det skall kunna tillredas som i sömnen på morgonkulan. Lunchlåda tillkommer för det mesta.
Men det var, som jag misstänkte, helt slut på matbröd. Jag kollar på kvällen, smart nog, men väl sent....
Pitabröd, och några kex... knäckebröd i en burk. Samt några obestämda förpackningar med något annat hårt. Det blir inte som det skall.
Kan själv! Jag rörde ihop en snabbdeg i en bunke mellan kl. 19:26 och 19:34. Fyra degbullar i var sin gjutjärnspanna. Ploffs! Står nu på spisplattor och kan bli ljumma från ugnen under.
Idag blir det ingen kalljäsning med hänvisning till klockslagen. Förhoppningsvis kan de jäsa utan hjälpmedel, som till exempel vacuumklocka eller liknande. Jag hade väl i jäst?
Jag vet att jag slängde i sirap, olivolja, solrosfrö, linfrö, dinkelflingor och havregryn. Och basen vetemjöl, salt och kallt vatten såklart. Sedan var det en burk persiskt, nånting....men det luktade som att det skulle passa. Om det blir bra kan jag ta reda på vad den kryddan heter. Om det nu var en krydda....skurpulver?
En skvätt spiskummin tror jag bestämt åkte ner där i bunken....det är aldrig fel. Den vet jag namnet på i sömnen, men oavsett det, så skall den visst med. Alltid!...Viktigare än lite jäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar