måndag 8 mars 2010

Ur led är tiden

Så skall det under loppet av ett dygn ungefär, ha blivit vår?
Som om inte vintern har varit till besvär nog...nu är det tö, takdropp, hala gårdsplaner och skitig snö, för att inte tala om alla tak som skall rasa av. Elände!
Och det regnade till och med nu på eftermiddagen, när jag med risk för liv, och kanske lem, passade på att skotta av takstegen och bryggan till skorstenen. Jag ville ju inte att hela takets snö skulle hänga sig på takstegen utan den skulle få kunna svischa ner i två friare delar när det så ville. Och det skulle helst ske utan medföljande sotare. Så var då tanken.
Med försiktiga tag har jag skottat fram allt som sotarmurren har mitt tillstånd att kliva på, samt en säkerhetszon av, tja...800mm, nästan exakt, på var sida om nämnda takstege. Allt för att göra det säkert vid eventuell samtida sotning och snöras.
Säkerheten på marken är inget vidare, för snön kommer uppifrån för det mesta, men snön på taket skall nu förhoppningsvis inte dra med den stackars mannen under sin yrkesutövning. Det tror jag mej kunna bedöma.
Så var det då dags för kvällsmaten och att komma ur arbetskläder med blöta byxben...nu kan han komma för att sota och feja. Var är den lappen som jag la fram? ...Visst, där står det ju Onsdag den 10:e mellan klockan... just det...Februari.....
....jahapp, nog om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar