lördag 14 februari 2009

Nytt från Bodegan

Det är nya tider här i Svartlien. Tekniken går framåt och tack vare högantennan på Klimtatjakka kan vi till och med ta in låttävlingan i kväll. Den började nyss hör jag.
Det kanske är dags att tänka på generationsskiftet i verksamheten här, och det händer lite sånt nu. Beng Ha håller på att lära upp juniorpistvaktsämnet, Äff Be, till formidabel framförare av skotran. Verkar ha tjuvtränat på det där berget i smyg, den pjuklarven.
Och slut är det på tillverkningen. Gamla hembrännarn och cisternen åkte ut idag, med buller och bång. Det är nya tider enligt Beng Ha, men jag tvivlar jag.
Istället skall det vara modernt, ingen bränning här inte. Men jag tror att det är nåt nytt påfund, inbyggt och gömt nånstans, för det luktar lite sprit ändå.
Och det står nån ny apparatur i hörnet med kranar och rör, och nåt kärl med nån hemlig vätska i. Väldigt lik gammalt hederligt fjällvatten, Aqua Svartli.
Jag tror att det blir som vanligt här i byn jag, trots nya tider. Samma folk och aktiviteter. Alltså, slänga käft och jävlas och trivas.
Men dragbanan då. Det var för synd att vi rev den då. Den fungerade skapligt på den tiden. Ja, det var ju inget ki-kard insläpp precis men bara inte alla fjollträskare hängde sej på samtidigt så orka han.
Lite saknar jag den tiden, med dragbanan, men det är lite svårt med att få kvalificerad personal hit, som dessutom står sej mot naturens krafter. Så det får väl räcka med att ha några bra minnen kvar av den tiden. Vi skall inte bara kämpa emot. Vi skall se framåt! Mot framtiden med nya idéer och jäkelskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar