söndag 1 februari 2009

Kyrksöndag

Idag var jag i kyrkan. Jag är ganska ofta i kyrkan. Och det är inte bara en jag besöker heller. Brukar variera det där, beroende på vad man vill ge sej hän åt.
Det var skapligt med besökare idag, kanske nästan halvfullt. Riktigt trevlig stämning var det, och många bra saker sades, verkligen. Det hade inte ens gått över, sen igår det här med körsången, och körer och kyrkor är väl en perfekt kombination. Men nu var jag inte på körsång i dag utan på besök i kyrkan på mer normalt sätt. Den lilla mindre landsbygdskyrkan där så mycket andlig spis har delgivits oss under åren. Ja, men jag undrar om kollekten fick ihop annat än kaffepengar idag. Jag tror nog att det blev telefonpengar av allt igår istället.
Nu var det för mej en lite viktigare dag än en vanlig mässa. Ärligt talat är högmässor och liknande inget för mej. Jag vet att det kan vara otroligt stämningsfullt bara att vara i en kyrka men jag går dit om det är ett evenemang som tilltalar mej.
Och då är det oftast musik, och troligen helt vanlig och ovanlig musik, oftast framförd av ungdomarna i musikskolan. Idag var det just det. Avslutning på lägerhelg. Från fem år och upp till nitton, och man kan spela TILLSAMMANS, i vissa stycken. Spela samma låt som stora vuxna, kanske dom tycker, dom minsta.

Stor och vuxen kan man vara när man får förtroendet att ta hand om de yngsta. Och det hade visst lekts en del igår kväll, och spökats. Frågan om vem som lekte mest har inte riktigt klarlagts. Men lärarna är ett bra tips.

Jag tror inte på en högre makt eller gud eller nåt liknande. Vi får nog skapa vårt paradis eller helvete själva här på denna äppelskrutt. Vi är rätt beroende av att tro men jag tror på människor och deras tankar och önsketänker omkring det. Istället för att önsketänka i nån annan värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar