onsdag 4 februari 2009

Medium eller Large

Storleken har viss betydelse i en hel del sammanhang. Det har jag märkt en del av, och mest tidigare i livet. Som yngre var det inte kul att vara en liten skit. Retad ibland, lätt handikappad av det i vissa sammanhang. Basket. Vilken pina.
Långa välutvecklade tjejer och skoldisko. Det hjälpte inte mycket att lyset släcktes när det skulle tryckas. Man nådde ju inte upp, om man ens vågade försöka. Och nån sa att man var liten och gullig! Och femton år!!
Men ju äldre man blir ju mindre problem blir det. Det är bara att inse att det finns många fördelar med att inte vara så lång. Sällan ryggproblem. Och mindre vikt att släpa på om man har en mindre kropp. Och det man inte klarar av att nå får man kompensera med att vara finurlig och snabb. Och nu menar jag inte att långa är långsamma och dumma. Absolut inte.

Men det går att motivera sig själv att satsa på det som lönar sig bäst. Kan man inte öka längden får man öka bredden. Alltså lära sig utnyttja andra egenskaper bättre. Ibland går det, ibland inte. Kaniner är små men snabba, och inga jämförelser i övrigt, tack. Kanske gulliga? Nog nu.

En sak som man säkert tjänat en del på är att jag tror att man inte kräver lika stora fysiska prestationer av nån mindre. Vi blir mäkta imponerad av lillkillen som lyckas dribbla av nån större. Men tvärtom då? Av den stora kräver man ofta lite mer. Jag tror att den korta har lite fördel i bedömningen. Det var ett tag sedan jag kom på det!

3 kommentarer:

  1. ja tycker det är charmigt å va kort.. :) å föresten är du normal lång såådäså! å ja menar man har andra bra sidor som du nämner, snabb å flurig! hum, ääh d går som vanligt på jobbet, segt lixom.. verkligen tomt utan er.. :( gåå bra för lillgrabben i skolan?
    /lillen å Emma

    SvaraRadera
  2. att vara kort är bra tycker jag, för vi tjejer behöver ju bara sätta på oss klackskor så är vi lika långa som de andra :)om man ska springa fort så är det också bra att vara kort!

    SvaraRadera
  3. Jo det går bra för grabben med mycket nu. Det var en gång ett mode som hette platåskor, på min tid...Fniss. Nä, jag har inte precis nåt problem med sånt nu, speciellt inte när man får höra sånt av Emmor!Tiggde väl om det kanske.

    SvaraRadera