måndag 23 februari 2009

Olika

För några år sedan läste jag mycket mer än vad jag gör nu. Då kunde det stadigt bli två böcker i veckan långa perioder. Slukade dem! Nu kan det gå flera månader mellan böckerna. Men jag läser ändå, men inte hela böcker så ofta. Och inte flyta bort i timmar i sträck så ofta.
Det som jag fastnat för och levt mej in i mest, är böcker om strapatser, verkliga äventyr och upptäcktsresor med dramatik. Och det är inte oftast resan eller äventyret rent geografiskt, som fängslat mej mest, även om det är grunden, utan det som ingår som verkliga kryddan i en sådan bok.
Hur tänkte de och resonerade i planering och förberedelser? Dumt eller smart? Ja det var verkligen olika det! Eller när katastrofen hotade. Psykologin som räddade den expeditionen, eller helt enkelt missräkningen, som sänkte den. Eller att som ansvarig ledare försöka att få en grupp att överleva, trots gnissel dem emellan, och mitt i de värsta fysiska umbäranden.
Därför är boken om Scott och Amundsens tävlan om Sydpolen en verkligt dramatisk och svårsläppt bok, tjock som den är.
Det korta avsnittet handlar om själva färden på antarktiska kontinenten, under hårda förhållanden på så skilda vis. Det största utrymmet i boken ägnas som tur är, åt alla förberedelser. Vilken läsning! Vad olika tankemönster de två verkar att ha haft.
Ja, jag har läst den fem gånger från pärm till pärm, och eftersom jag inte kommer ihåg allt ordagrant så måste jag ta upp den igen. Med glädje och verklig spänning.
Och så har vi äventyr med James Cook, Shackelton.....
(Kom på en annan bok nu ikväll så håll till godo: av Mary Willis Walker, "Under skalbaggens bo". Precis så intensiv som man pallar med, spännande och kanske skrämmande. Kan även tolkas positivt, om man är så lagd.)

2 kommentarer:

  1. Jag minns de roliga SO-lektionerna med Zakke, då han frälste oss med berättelser om kampen. Vad roligt vi hade.

    SvaraRadera
  2. Var det lite ironi där? Ja men man KAN ha sådana intressen!

    SvaraRadera