måndag 2 februari 2009

Upp som en sol

Sen blev det bara pannkaka. Med äppelmos och en klick glass.
För en gångs skull lite, bara lite, less på att laga kvällsmat. Men lite pannkaka fixar man alltid. Två stekpannor samtidigt och tunt med smet så rullar det på. Aningen vaniljsocker i smeten så blir det extra gott. Det tog lite tid att vädra ut matoset efteråt. Det var något för hett på plattorna, ....och lite extra smör...
Jay Are kom förbi med en tingest han inte visste riktigt vad som var fram och bak på tror jag. Vi fixade lite med kontakten och då lät den! Men den behövde stämmas, guran, så det gjorde vi. Och kaffe.
Sen var det dags att åka till byn och låta undersöka traktorn.
Det var bara nåt smått sa besiktningsföreståndarpratkvarnen, två fel hade han, som jag fick. Och jag tror att de grejor som behövs redan finns hemma i garaget. Ja inte till att laga honom, utan min röda traktor. Han pratade slang också, men att det var fel glömde han bort själv.
Och lånar man sen toan på statoil, är det inte långt till ungdomsgården tvärs över åkern. Där var det hålligång mitt på blanka eftermiddagen. Det var lan och tombuteljer, och jag blev påtvingad, nästan hotad, med en screwdriver innan jag kom ut därifrån. Han skall få igen för gammal ost nån gång. Och för knäckebröd.
Men framtidsplaner hade den valnöten, en hel skål full. Det är bra!
Jag skulle vilja se de bilderna han har gärnast. Men det blir väl i framtiden det med. Den är omfattande.

2 kommentarer: