söndag 8 februari 2009

Kanon

Vad det har snöat! Det är så fint att titta ut på morgonen och konstatera, att nu har det kommit skapligt med snö.
Jag har skottat och skottat. Har man bara bra kläder och bra verktyg är det ett sant nöje. Bra motion, frisk luft och själva grejen i sig, vad det nu är. Svårt att förklara varför, men man kanske inte behöver förklara alla sina laster. Känns som att det inte är nåt direkt tvång att skotta bort allt på en gång så att det är som ett salsgolv, över hela gårdsplanen och lite till. Men det är så svårt att hålla sig. Det skjuter jag inte gärna på framtiden som många andra måsten.

Jag har alltså skottat snö. Det har kommit ansenliga mängder. Svårt att se konturer i terängen. Så mycket har det kommit. Uppemot metern säkert. Skottade av några tak med säkert sjuttio centimeter på, och bara klev rätt ner på snöhögen sedan. Spräckte förresten ett helt i onödan ditplacerat takfönster. Det var ju så mycket snö ändå så vad hade det där att göra?
En halvmeter på en gång är väl inget att oja sej över. Det är väl dubbelt så roligt som två och en halv decimeter.
Rejäla snöåkor skall det vara. Med bra glid, och nåt som inte viker sej och blir stukat. Och undanfall, så att det går att få undan så klart. Det är inte så att jag hellre skjutsar det uppåt. Nä. Någon måtta får det vara på galenskaperna.
Det var då det. I morse var det cirka tio till tolv centimeter. Fint som fasiken. Men vad fort det tog slut. Jag var tvungen att röja lite bakom kåken utifall. Kan ju behöva plats för mer snö.

4 kommentarer:

  1. vilka söta bilder på walle! :)

    SvaraRadera
  2. Ja men dom blev så små när jag fotade av direkt i filmen. Resten av familjen har sett filmen , men så fan att dom sa till mej då!Det blir inte så mycket animerat, men det var en mysig plåtburk. Att man kan få till idéerna, hans beteende så fint. Har resten kvar att se. Skottat snö också....

    SvaraRadera
  3. Han är lika rolig som du. Nästan. Kolla strax

    SvaraRadera