tisdag 21 juli 2009

Dagens dragning

Det skulle komma några droppar idag med. Jag kände det nyss på bron, när jag gjorde en koll. Varför jag kollade det vet jag inte. Något som blir gjort, lite automatiskt. Vad skulle jag kunna göra åt det förresten. Det kommer ner, vare sig man vill eller ej. Bra för gräsmattan och turbinerna. Ett konstaterande bara, och så blev det inte någon större skillnad.
För fiske tex. så tror jag att lagom är bäst. Det är säkert bättre med aningen mer vatten, än bara torka. Och om det skall bli någon fin paddeltur på strömmande vatten, så är det bättre med nederbörd före, så att det inte blir så mycket grundkänningar och krångel.
Men det är inte vattennivå och väder som skall hindra sådana utfärder. Oftast är det bara det andra som händer, alltså familjens övriga aktiviteter, egna viljan och dagsformen som bestämmer. Det är lite svårt att organisera sig nuförtiden.

Nu, och hela tiden, är det en sådan övergångstid, en pågående ombildning av människor, som verkligen ser till, och tvingar en, att ha tungan rätt i mun. Det är stora steg ut i livet som skall tas. Det har hållit på ett bra tag nu, och vad mycket bra som har hänt, och händer hela tiden.
För föräldrar kan det vara en konstig historia, men vad skönt det är att släppa på band, och släppa dem lite i rätt takt och kanske i rätt? ordning. Nu sköter inte jag det mesta av släppandet, på det viset, utan det sköter objekten själv bäst. Det är nästan bara de som sköter fasthållning och sådant. Ja, och lite pekar vi, mot bromsen, självklart. Vägen kan svänga.
Klipp och .....klipp. Men det är inte helt lätt jämt, och säkert inte för dem. Vi är dessutom rätt så olika. Det vet jag väl.
Det funderas lite, och prövas lite tankebanor, och klarnar upp bra. Det kanske skall vara en rad med små prövningar också, med ett syfte, för alla inblandade i familjedegen? Det skall säkert inte gå helt lätt kanske. Jag följer det med aningen pirrande förväntan, kan jag ärligt säga.
Lite nederbörd idag, som sagt. Det är bra för bageriverksamheten. Bröd skall alltid finnas och då sätter vi en sats på kalljäsning i källaren. Två plåtar med matbröd speciale, på en liter kallvatten och det som fanns hemma. Med speciale menas: Olika varje gång. Blev det någon gång ett kanonbröd, så vet jag ändå inte riktigt vad som gjorde det. Lottobullar speciale.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar