fredag 10 juli 2009

Hört från olika håll

Jag chansade rätt! Det kom inte en droppe regn på oss ikväll, och spelningarna funkade bra. Lagom stämningsfullt, eller fartigt var det, och korv med bröd under tiden. Dansen gick i stövlar på hällen, men det satt ingen i tallen, vad jag kunde se. Jag höll inne min fot, lite i skymundan utifall. Kan vara en liten jävel ibland...
Två spelmän visade oss först vägen upp, under säkert spelande. Hela vägen, alltså uppför den steniga och lite hala stigen, upp på Hårgabergets hällar. Ungdomarna stod "på scen" i två grupper, och arvingen var med i den ena. Dessutom hade de två spelmännen kompletterats med de yngsta barnen, på sång och fiol. En grym liten kille sjöng, och nu menar jag SJÖNG, så ögonen fuktades, ja ni vet...Barn. Väldigt mysigt,lättsamt och skön kväll.

Och samtidigt förde vinden med sig tunga ljudmattor från Kilafors. Regnrockare i lervälling, de hördes långt, men bara om vinden låg rätt.
Och vi var ju tvungna att inspektera väglaget. Det kan jag säga direkt: Inte många kör ut sina bilar från den parkeringen på vanligt sätt! Omöjligt! Men det går såklart att fixa lite hjälp, och det var visst på gång. Bondtraktorer är rätt bra att ha ibland, även om det är lätt att klaga på skiten annars.
Men vad mycket lera det kan bli av vanliga fötter. Förstår att grisar bökar och står i, men det här såg värre ut. Nu menar jag inte att det varit grisar där, men det såg värre ut! Bara en jämförelse, fattaru. Men det såg verkligen roligt ut där.

2 kommentarer:

  1. Åh, Hårgaberget. Längesen jag var där.

    SvaraRadera
  2. Var upp där för första gången ikväll. Dotra spelade och sjöng med en kompis. Kompad av rockarna i leran, när vinden låg rätt. Vilka fina hällar, på flera olika ställen.

    SvaraRadera