onsdag 8 juli 2009

Vädret rockar

Det är lite lagom skönt att få sitta inomhus och arbeta, även om folk påstår att drömmen är ett utomhusjobb. Jag har provat båda delar och är helt på det klara med vad som gäller för mig. Jag har väl aldrig haft det så bra som nu, med väder och vind.
Någon grad för varmt är det ibland, men marginellt. Det går att ta sig en pust friskluft i något skuggigt hörn ändå, eller bättra på det med någon fläkt, värre är det inte. Tro mej, men det var inte ofta som jag tyckte vädret var så perfekt för utejobb. Tänker mest på byggjobbet nu, men visst kan det finnas lämpliga utejobb med, som funkar i olika typ av nederbörd och eländeshetta.
Nu skall jag inte gnälla och klaga för mycket, men jag är lite förvånad över hur mycket man kunde stå ut med därute. Man visste väl inte bättre.
Lera och kladd. Snöslask. Snålblåst över en taknock. Regn längs nacken, och ner på ryggen. Grävarbete i stekande hetta. Spika vita panelbrädor på solsida. Svart takplåt som en stekpanna. Små spikar utan handskar i minus 17. Då var man kanske svettig minuten före. Och roligaste var att riva ett gammalt tegeltak, med fågelskit, damm och svettiga glasögon..påbörja ett bygge i januari. Men då fick man ju bygga in sej...Utomhus.
Jag brukar inte klaga. Så mycket..Men det var även en fin tid, och det minns man bättre. Det som var bra, vill gärna visa sig lite längre i minnet.
Men det ÄR bättre nu. Jag, som bara kan jämföra med det som jag har gjort förut, är nöjd som fasiken att sitta inne en hel sommar, om det kniper. Det finns tid att vara ute ändå, andra dagar eller på kvällar. Men det bästa är ändå att slänga käft med lite mer, och roligt folk. Det är ändå det viktigaste, som ändrats till det bättre om jag jämför.
Sänder i samband med detta en tanke till alla som gillar att vara ute. Hoppas hårdrockarna i Kilafors uppskattar frisk luft och en lagom blöt och verkligt festlig tillställning. Tunga prognoser, men lite obestämda. Kanske kan det bli en glugg där över åkern? Jag skall försöka styra bort det på nåt vis. Trollens brudmarch funkade alltid, minns jag. Men är det hårdrock?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar