lördag 26 september 2009

En lång lista

En gång skrev jag en lista på bra saker. Det har gått nära nog tvåhundrafemtio dagar sedan dess, men jag minns det mesta av den listan utan att repetera den. Det som jag möjligen glömmer bort är att skriva fler bra sådana listor, men konstigt nog sitter det allra mesta av det som jag skriver kvar i minnet av någon orsak.
Det behövs bara en liten koll på en rubrik och en inledande fras så finns hela texten framför, eller snarare bakom ögonen. Det tycker jag är en förvånansvärt bra talang, för att vara mej. Eller heter det jag?
Och det bästa i kråksången är att jag vet precis varför jag skrev det, och jag minns precis hur det kändes när jag plitade ner det utan speciell planering.
Jag kände någonting. Och skrev bara en inledning, på en höft. Och kanske spann vidare lite på detta. Och antingen blir det en sista knorr, en kommentar till ovanstående, eller bara en frågeställning eller konstaterande. Och kanske helt obegripligt för de som inte är jag. Och det är några stycken...
Men det finns inget måste, inget som jag bestämmer i förväg eller har som norm eller mall. Det är möjligen den rubrik jag valde för en tid sedan. Den tycker jag skall gälla, oavsett det töntiga i den. Den ger en riktning, och utifrån den väljer jag själv hur jag styr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar