torsdag 10 september 2009

Skåp med fiskben

Jag tog ledigt idag. Det var läge att göra ett besök hos niornas träslöjd. Minnet av knivtillverkningen sitter kvar ännu och nu var det något nytt alster som skulle hämtas hem. Ett lite svårtransporterat skåp visste jag att det var. Det var kanske inte riktigt samma känsla som med den fina kniven märkte jag, men inte långt därifrån. Då var det kärlek, men nu kanske mer en skön nöjd känsla.
Oroa er inte! För mej duger det väldigt bra, det som han slöjdar till. Han har lite anlag för sådant, och en slags inbyggd längtan efter att karva till något fint. Och många moment ingår i arbetet när man skall göra ett skåp med glaslucka, lås, uppfästningar och hyllor. Det är bra träning att få planera lite före och under tiden man arbetar.
Skåpet ligger på köksbordet och han dukar just kvällsmaten runt det. Smart exponering när de andra kommer in till bords.
Jag hann med att plocka 20 liter lingon efter lunch och vem skall rensa dem? Någon får väl skylla sig själv när det egentligen inte behövdes några mer bär i år.. Byta bort dem kantänka?
Vi skall äta makrill och potatis runt skåpet på bordet. Gräddstuvad i traktörpanna med lite grönsaksfräs med i grädden. Jag gillar att göra fiskrätter, mer och mer. Lättlagat och gott, bara man inte kör det för länge. Nu är det klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar