onsdag 2 september 2009

två pannor, men en smet

Det var pannkakskväll ikväll så köket försvann, och jag förstår inte hur det blir så. Jo, jag förstår att stek-os bildas, men i så stora mängder, trots ventilationen? Under stekpannorna på plattorna blir det en rökpuff när man vickar runt smeten. Gjutjärn är ett poröst material, men läcker det rätt igenom? Jag kan väl inte steka pannkakor blekvita på bara halvljummet heller.
Jag måste nog bygga en särskild pannkaksstuga som tål allt, eller ett kombinationsbygge...
Tänker på kolbullar, grillning, rökeri, smidesässja, bastu, hembr.. hembageri, surströmmingsinläggning, bryggeri, saft och sylt, tapettryckeri, kafferostning, snusbakning, glasbruk, linoljekokning och dito färg, garveri och vitsmakeri.
Kan dessa faktorer samsas i samma....Så vore det en konstig byggnad.

2 kommentarer:

  1. Emma å trött lillfis i soffan2 september 2009 kl. 21:53

    jasså, blev pancakes för er oxå.. :P mums! gottigott.. men gjutjärnspanna lär va tungt å hölle på med dä?
    jaa, visst hade det varit en bra kombinations grej för dej, lämpligt om inte annat!

    SvaraRadera
  2. Lite dimmigt än tycker jag, men det luktar lite gott:) Kanske är från surströmmingen med..

    SvaraRadera