måndag 23 mars 2009

Del Två

Det blev lite som en beskrivning av mej själv på något vis, den förra listan. En karta över vad som kanske orsakar ens trötthet och irritation, och symbolisk eller verklig huvudvärk. Jämt eller ibland eller bara sällan. Man får ta det med en par nypor salt som vanligt.
Men riktig elak huvudvärk är inte kul! Eller när det blir ofta. Det har jag kämpat med i perioder, men det är rätt bra nuförtiden, men kunde vara ännu bättre. Det går att fixa det bättre, det vet jag, men det krävs lite självdisciplin och metoder för det är inte lätt att hantera. Men det har experimenterats en hel del.
Det finns lite växter att enkelt torka och spara, som tex. älggräsblommor att koka te på och det blir faktiskt gott, innehållande acetylsalecylsyra. Älgarnas favorit, dagen efter. Värre var det på älgjakten ett år med blixtrande huvudvärk och inget med till lindring. Sälgbark skulle innehålla samma sak så det var bara att prova. Tuggade på barkstrimlor någon timme men det var inte gott och inte verkade det hjälpa, så att koka dem kanske? Ja inte blev det godare att inta efter kokning i kaffepannan, men den fick en annorlunda och fräschare färg invändigt. Nja. Skall vara mer övning med sälgbark för att det skall funka.
Vid riktigt hemsk skallvärk med illamående är det väl lika bra att försöka få upp det! Men vill eller kan man inte det så finns det en grej som jag nästan alltid får att fungera.
Det är lite bakvänt men det bygger på superkoncentration. Och det är verkligen bakvänt om man relaterar till mej, men det går att stirra bort huvudvärk. När man nästan vrider sig i plågor får man försöka att anstränga sig lite. Lägga sig, gärna på rygg så skönt man kan. Sedan utser man en lämplig prick, tex en spik i en taklist, eller en liten kvist i en bräda så att man ser den i bekväm liggställning.
Den stirrar man på, utan att tappa den med blicken och med så lite blink som möjligt. Lite suddigt gör inget, det är nästan bättre, men håll kvar blicken och andas lagom. Efter en stund befinner man sig nästan inne i den pricken, ja tänk att krypa in i en spik! Det är säkert så att koncentration kan ge avslappning, för efter en rätt kort stund kan det vara som bortblåst. En total fokusering av blicken är säkert avslappnande för hela resten, och ställer om nåt system i en. Fungerar förvånansvärt bra. Inte jämt, men ofta efter bara 20 minuter. Helt borta!
Sen kom jag på en variant av detta, men mera rock&roll på nåt vis. Då hittade jag inte nån bra spik, eller vad det var som jag letade, så jag satte igång och körde rallyspel på datorn. Vrålstirrade med fullt fokus, och körde som en dåre, och skulle bara hålla mej på vägen. Fötter, händer , fingrar, ögon, öron skulle arbeta i högkoncentration och någonting kanske ställer om för att klara uppgiften. Halvtimmen efter var jag som en trött men lycklig lärka och botad. Sen funkar nog inte det om man fått det av datorjobb först, men jag vet inte säkert.
Dricka på kvällen är annars mitt bästa tips för att oftare undvika eländet. Vatten på kvällen har man nytta av dagen efter. Men det finns många orsaker till plågan. Hemliga med. Men då får man prova lite grejs. Snöskottning kan hjälpa.

4 kommentarer:

  1. Vad roligt det skulle vara om alla jägare hade huvudvärk under älgjakten :)

    SvaraRadera
  2. Och ibland går vi ut på en fin blomsteräng, med lie och räfsa. Och jag hoppas att alla trivs och slipper ha ont i skallen av det:)

    SvaraRadera
  3. tack tråden! du är jätteduktig på att förklara! många bra tips som definitivt kommer att vara till nytta!

    SvaraRadera
  4. Sälgbarken=skippat.Ha Snöskottning brukar jag ta till ändå, i lagom dos. Men i övrigt var det faktiskt lite seriöst och helt sant, funkar för mig.Felet är att man inte jämt orkar följa sina egna råd, när man däckar.

    SvaraRadera