måndag 16 mars 2009

Damma på

Vad mycket grejor jag har. Nu är vi inne på det igen. Att samla på sig. Rammel sa en annan pappa. Det är lite livets idé på nåt vis. Att samla på sig grejor, som helst kan användas till något nyttigt. Det skall inte vara för avskalat och städat överallt.
Som omväxling, eller i ett bra och användbart rum för slöa, och kanske viktiga sociala aktiviteter, där behövs inte mycket rammel. Där räcker det med något skönt att sitta i, och kanske någonting som ger lite sköna ljud, eller bara fina väggar med något enda utropstecken som bryter av.
Annars blir det lite mer ombonat av grejor på armlängds avstånd. Men städningen blir lidande, det märker jag, för jag lider ofta när jag skall tvinga mej att städa. Är det prylar på varje golvyta så skall genast syndabocken plocka bort först tycker jag, men jag är säkert en av de genomsnittliga syndarna här hemma, om jag inte är den värsta rent utav. Men det gäller att vara lite taktisk.
Jag brukar ebjuda mej att ta golven, ja bara sällan, och då så klart i hallen och kanske vardagsrummet. Köket kan hänga med också. För där brukar det vara andra än jag som dräller grejor.
-Plocka ni upp era grejor, så tar jag fram dammsugaren, brukar jag försöka med. Tar en liten risk där, för det är precis i alla andra rum som jag sprider ut mitt. Men de har ännu inte riktigt förstått min taktik, tror jag. Eller så är de bara snälla, det hoppas och tror jag faktiskt.
Jag skall försöka bättra mej. Jag säger inte "lovar" för det har gått inflation i det ordet. Men skall försöka påminna mej själv, som jag påminner mej om annat. Försöker!
Rammel kan vara väldigt bra. Erfarenheter i livet är väl bara vanligt rammel som man har släpat hem, fast inte i fysisk form. Små konstiga erfarenhetspinaler, kanske hela lådor ibland. De ligger ju säkert bara och samlar damm, de med långa stunder. Men fasan så bra när de behövs.
Tänk om man gjort sej av med fel grej, glömt totalt hur det funkade förr, den gången. Släng inget sådant! Man kan bara damma av det lite. Som nytt.

4 kommentarer:

  1. Rammel, känns igen! Men som du säger så ska det va lite rammel. Jag tycker det är trivsamt! Ingenting går väl upp emot när någon säger exempelvis: "Man skulle haft nånting å sätta emellan där, nåt lite spetsigt men ändå inte vasst"
    , och så vet man precis! En av alla dom där mojängerna man har, perfekt. Ibland händer det.

    SvaraRadera
  2. Ja ibland, och då har man inte hunnit tröttna på det heller.
    Sen är jag väldigt snål!
    Ja, men det var ju rätt oficiellt
    tänkte många nu!

    SvaraRadera
  3. Vilken bild. haha. Vad är rammel? :) Rammel hos vissa, tillgångar hos andra.

    SvaraRadera
  4. Och lite parallell mellan det och livserfarenheter. En hel del skräp men guldkorn däremellan.Nu mailade B.K. skall kolla...

    SvaraRadera