måndag 10 augusti 2009

Kristaller från Kurt

Jag tittar lite på TV ibland. Ikväll var det en otroligt fin film om vatten, och alla vattnets egenheter och verkningar.
Tråden i filmen var den lilla fjällbäcken i Härjedalen, från källorna och runt till alla möjliga vattenföreteelser. I träd, i mänskliga celler och flodpärlmusslor mm. Otroligt klara färgstarka bilder från en källklar bäck. Poetiskt beskrivet in i vattnets molekyl och dess bindningar.

-Vad är det för bäck, hör jag från trappan?
Kan väl inte jag veta, tänkte jag, och hur hördes det att bäcken porlade, upp på övervåningen?
-Vad är det för bäck nu?
-Vadå bäck nu? En vanlig bäck bara.
-Men Martin Beck, det är väl en ikväll?
Men vi tittade färdigt på den poetiska bäckfilmen Vattnets själ. Den borde jag se en gång till. Filmaren hette Skoog, naturligt nog.

3 kommentarer:

  1. Även i SVT2 12/8, SVT2 15/8 och SVT24 17/8

    Bäck i repris, inte Beck.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera