lördag 9 januari 2010

En tur med faktorer

Så har jag äntligen lyckats att få pannan att koka, genom tur och skicklighet.
Det klumpar ihop sej ibland och då är det dags för att inkassera ett, i och för sig, sällsynt tillbud. Pannkokning är inte något man önskar, men för det mesta är det inget allvarligt heller, om man nu är hemma och märker av det i tid. Jag var hemma, men kanske inte riktigt med.
Bubbelbubbel! Det hörs genom väggar och golv om man är någorlunda vaken, men det var ju så förbaskat intressant med skidskyttet idag. Pallchans och spännande, en lång stund.
Har man då en nysotad panna, (lördag!) och har laddat in väl mycket tändved samt glömt nedre luckan helöppen....då blir det varmt! Laddpumpen kämpade på och försökte, men vad klarar han i sitt ångbad? Det hade inte ens hjälpt om det stått "Made in Finland".
Nu ordnade det till sej....efter mitt enormt lugna och, om jag får säga det själv.. precisa agerande. Jag strypte den skenande anläggningen med van hand och hjälpte svalare vatten till cirkulation och vips, så var det som vanligt igen. Några småbubblor pillrar fortfarande iväg i framledningen, men det laddar på som det skall utan problem.
Faktorer som påverkar?....och jag tänker på detta skidskytte i snödrev och jävelskap. Ja, på allt möjligt som kan hända när det är tungt, eller på marginalen.
Då säger extrasmartexpertkommentatorn -En bra skidskytt har alltid tur. Han har till och med tur med vädret jämt! Ja, ungeför så sa han.
Jag skall genast undersöka vad mer som går att kommentera. Jag skall snabbt komma på alla de andra sanningarna, och slinka in framför micken. Vad är det mer för företeelser som behöver kryddas med sådana självklara sanningar? En tanke på lokalrevyn for snabbt förbi... men nu var det mer seriöst här!
Jag tror att det där med tur egentligen bara är fusk. De är ju så jäkla bra på att fuska, och då ser det ut som tur. -Skicklig fan det där. Vilken tur han har!
Det där med ovädret har jag inte fattat riktigt. Hur gjorde han det så osynligt? Jag hängde inte riktigt med där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar