torsdag 7 januari 2010

Nobelpriset delas av...

Pratade jag inte om forskning? Jo jag tror det. Att leta i det okända och famla kring för att hitta något intressant. Snubbla över uppslag och få några idéer, eller klura för att det bara är roligt. Nytta för mänskligheten. Ojsan, jag missade nästan en mänsklighet.
Mänskliga jag, ni och vi. Trevligt forskningsarbete..just när man inte vet vad man gör. Vilken dag! Men även jag själv borde ha gjort den dagen.
Det var bara en ledig dag att utgå ifrån. Jag har inte haft en sådan riktig ledig dag på länge. Inte på sådant sätt. Då gör man gärna en resa i tid och rum. En liten fjuttig tidsresa en stund tillbaka. Nej, en tid framåt!
Det är nästan som förr, men jag var inte alls inställd som förr. Vad slakt, spakt och slarvigt jag reste. Ursäkta min dåliga dag, mänskligheten. Jag hade resfeber, eller åksjuka. Eller nåt. Jag hängde i bältet, halvsovande och åkte med bara.
Varför kan inte mina mungipor åka med upp? Det hade sett konstigt ut att låtsas, men jag skulle väl inte ha behövt att låtsasflina? Det var välkomnande, sällskapligt, serverat mitt framför mej, och bjudet. Och jag bjöd inte tillbaka, som seden är. Förbannat, vilket oartigt beteende jag forskade fram. Just in time.
Så funderar man lite, och visst kommer man på det efteråt. Det är inte sådant man skrattar åt så gärna. Men jag skriver bort det istället. Bort med dåliga dagar, skruttdagar och löjl. Och in med bättre aptit, mungipor och piggare ögon till en annan forskningsresa. Det kan tänkas, ja. Forskning och framsteg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar