tisdag 26 januari 2010

Prisvärt det är frågan

Ljudoljus-madame var trött men helnöjd efter en guidad tur på Stadsteatern, den med kollossal scenografihiss och en dryg veckas jobb per peruk! Herregud vilket jobb för lite hår! Det måste finns enklare sätt även på teatrar.
Verkade som att det var magnifikt, stort, mycket, samt grandiost det mesta...och salongen var fullsatt under Hamletföreställningen. Det bubblade under berättelsen nyss.

Men Hamlet är verkligen inte sig lik längre, enligt min snabbanalys. Jag kan ju se på det objektivt, eftersom jag inte ens har sett Hamlet över huvud taget....och...säkerligen började det urarta redan med Dileva, den dödskallen, men nu är det ändå värre. Som rena rama revyn på bondvischan.
Mitt i pjäsen kommer skådespelarna in med sina badrockar på sig, rockarna från sminket alltså. Så resonerar de lite löst, om och med sig själva, lagom civilt, varvid Sven Wollter lägger in en prilla! ...i Hamlet..? Precis som någon slags maskningsaktion. Av med jobbarkläderna mitt i och på med....badrock..
Men William! Var fick du snuset ifrån? Det var ju inte förbjudet genom EU på den tiden, men Danskarna hade inte snuset väl? De hade möjligen redan startat upp i Christiania med rökat och sånt, men snus var nog inget som föll Hamlet och dom på läppen.

Vilka konstiga pjäser dom skrev förr. Eller beror det på danskarna? Röde pölser kanske de begriper sig på, men inte snus. Den där teaterpjäsen är inte riktigt verklig tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar