tisdag 19 januari 2010

Plus fyra knäckebröd med smör

Vilken makalös matkultur det finns i detta land. Allt är godkänt på en och samma tallrik.
En lunch kan tex bestå av panerad strömmingsflundra och keso, med potatismos och saltfläsk. Toppad med några extra kokta potatisar och pizzasallad blir det mättande. Jag vet att svarta och gröna oliver sätter ytterligare piff på detta gastronomiska mästerverk, tillsammans med en sked lingonsylt.
Efter en något oplanerad spontanpromenad bland diverse skoterspår i en mindre obygd, kan man äta nästan vad som helst. Snön suger.
Men snön var rätt bra att transportera sig på...tillkörd och hård. Det kändes riktigt soligt, men nu i efterhand har jag ingen aning om dagens himmel. Det kanske var molnigt? ....full koll... ja, på sätt och vis..... Det kändes lite som soligt.

Usch vad jag hittar på. Det fanns inte ens lingonsylt serverad vad jag kunde se, men däremot en massa annat i buffén. Någon sort till kunde ha passat, om jag nu orkat med, men absolut inte bruna bönorna. Nej! Utröstad. Punkt!
Och en konstig gurka blev kvar på tallriken. En stor ensam gurkskiva som inte fick plats, stackarn. Kom liksom sist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar